W psychoterapii poznawczo-behawioralnej efekt lornetki, to określenie myślenia jednotorowego, widząc przede wszystkim negatywne aspekty. Nie należy jednak rozpatrywać tego efektu jako zjawisko w psychoterapii, ale można zauważyć je bardzo wyraźnie wśród badań nad przedsiębiorczością.

Szczególnie, gdy pod lupę weźmiemy small biznesy, czyli te małe regionalne mikro przedsiębiorstwa, powszechne i niezbędne dla wielkiej gospodarki. To jest, wbrew pozorom, jeden największych problemów szczególnie tych małych lokalnych przedsiębiorców, co zaczynają swoją przygodę w biznesie, ale także tych co przegapili czas zmian i dostosowywania się do rynku. Wielu po potknięciu na ringu wolnego rynku nie może się ocknąć i główne zajęcie ów przedsiębiorcy polega na narzekaniu, jak to jest ciężko a w efekcie głównym celem pracy staje się próba wiązania końca z końcem. Przedsiębiorca zaczyna patrzeć jednokierunkowo, jak przez lornetkę, nie widząc tego co się dzieje z boku, widząc tylko cel, który tak naprawdę jest bardzo daleko. To zniekształcenie poznawcze, doprowadzić może w efekcie do utraty rentowności przedsiębiorstwa i w końcu młody biznesmen sceptycznie nastawiony do świata otrzyma to, na co zasługuje, czyli będzie miał NIC. Co gorsze będzie wspominał tę przygodę, jako jedną z najgorszych w życiu, a wszyscy inni przedsiębiorcy, to złodzieje, bo jak inaczej mogło im się udać a mi nie, a jak nie złodzieje, to na pewno dostali biznes w spadku po rodzinie. Ludzi, którzy patrzą jednokierunkowo i potrafią tylko narzekać niestety nie brakuje, bo wystarczy włączyć telewizor i mamy ich na przysłowiowe pęczki. Jak ominąć taką pułapkę, jak efekt lornetki? Po prostu czasem warto się zatrzymać w pędzie i zobaczyć, co się dzieje wokół nas. W biznesie oprócz racjonalności ważny jest optymizm i szukanie rozwiązań dla negatywnych zdarzeń. Trudno podejmować trafne decyzje bez racjonalnych argumentów. Może zdarzyć się, że przedsięwzięcie, któremu się poświęcamy nie ma racji bytu i ostatecznie będziemy zmuszeni z niego zrezygnować. Nie można jednak decyzji takich podejmować tylko emocjonalnie. Bo nawet jak się nie uda, to będziemy mogli powiedzieć, że zrobiliśmy niemal wszystko, a po porażce i tak jesteśmy wygrani, bo wzbogaciliśmy się o nowe doświadczenia. Efekt lornetki nam tę przyjemność zabierze. W końcu, jeśli ktoś boi się porażki, to nie zasługuje na sukces.

 
Piotr Kurzyna

Efekt lornetki, czyli błąd małych przedsiębiorców

22 maja 2020

...chcesz by było extra?

Strona www stworzona przez www.3glowy.pl

Odwiedż nas