Człowiek jest niewielkim elementem całego świata. Tak naprawdę dużo mniejszym, niż ziarnko gorczycy. Wpatrując się w świat i niebiosa można odczuwać, to o czym nauczał swoich uczniów Jezus, a dziś możemy odnieść to do rzeczywistości biznesowej, takiej zwykłej przyziemnej. Gdy patrzymy w niebo, to gwiazdy często są wielkości ziarnka gorczycy, ale to przecież pozorność. Bo to, co widzi nasze oko, nie zawsze jest prawdą, dopóki nie mamy świadomości i wiedzy, z czym faktycznie mamy do czynienia. Świadomość i nauka w biznesie jest napędem do prawidłowego funkcjonowania przedsiębiorstwa, a do tego powinna być dołączona etyka, moralność, pracowitość, konsekwencja, strategia i dobro (czyli dobre nawozy- minerały) , o których jest tak wiele w naukach naszego marketingowego mistrza. Te najmniejsze nasionka gorczycy, to małe przedsiębiorstwa, które powstają dzięki działalności człowieka i mogą być naprawdę wielkie i okazałe. Każde ziarnko ma w sobie duży potencjał i dzięki kreatywności, która jest pokarmem, może rosnąć i rosnąć. Jakże zastanawiające są słowa, że: "
Jest ono najmniejsze ze wszystkich nasion, lecz gdy wyrośnie, staje się drzewem, tak że ptaki przylatują z powietrza i gnieżdżą się na jego gałęziach» Czy dobre przedsiębiorstwo nie powinno przyciągać innych stworzeń, aby te cieszyły się z jego bytu? Czy nie powinno być miejscem, gdzie dzięki działalności firmy, ludzie będą czuć się bezpiecznie i komfortowo?
W niemal każdym biznesie jest tak, że trzeba wiele zrobić, zanim biznes stanie się okazałą rośliną. Gdy włożymy do tego wiele pracy, bo przecież spulchnić ziemię należy, by roślince rosło się wygodnie, to coś się przecież w końcu wydarzy. Początkowo wszystko jest niewielkie i musimy wykazywać się cierpliwością, o czym często w przypowieściach swych wskazuje Jezus, Musimy być wytrwali, aby zobaczyć rozwój, a zapewne z tą cierpliwością u większości z nas jest kiepsko, z tą pielęgnacją i podlewaniem systematycznym też nie ma szału, więc roślinki mogą być chore i mikre, a w najgorszym przypadku całkiem nam uschnie i zginą. Warto skupiać się wciąż na możliwościach rozwoju. Podlewać, nawozić, dbać, nie zapominać.
Wszyscy giganci biznesu, jak Google, Amazon czy Facebook, zaczynali jako małe start-upy. Jak spojrzycie sobie na inne duże firmy, to one też kiedyś były przecież małe. Wszelkie sukcesy w nauce i technologii wynikają z cierpliwego i skrupulatnego badania, które często zaczyna się od małych założeń lub prostych eksperymentów. Nic nie dzieje się natychmiast, a niewielkie rzeczy mogą z czasem być wielkie.
Przypowieść o gorczycy daje więc nam świadomość o potencjalnym i niezwykłym wpływie strategii marketingowej na rozwój biznesu. To jaką strategię ma firma, często nie wiedzą sami przedsiębiorcy, więc może warto się zatrzymać i pomyśleć o tym, czym jest strategia i do czego ma nas doprowadzić ostatecznie. Małe rzeczy są tak bardzo istotne, bo mogą stać się czymś naprawdę wielkim. Każde małe przedsiębiorstwo, może być wielkie po czasie. Są małe elementy, które mogą mieć wpływ na nasz biznes. Bez odpowiedniego nawożenia i pracy przy spulchnianiu gleby pod naszym biznesem, nie możemy oczekiwać super wyników. Bywają też szkodniki, co atakują bardziej narażone rośliny, a szczególnie te słabe, ale to miejsce na całkiem inną przypowieść.